|
Apunts de direcció
L’amor em va portar a Barcelona el 1989
No sabia gaires coses de la ciutat ni de la regió. Amb tota seguretat
superava el llistó dels tòpics de sol, platja, toros, paella, sangria i
festa, però no puc dir que en fos cap entesa. Era abans dels Jocs Olímpics
del 92.
El FC Barcelona encara no havia guanyat cap Champions i molts turistes ni
tan sols havien descobert Gaudí.
Avui tothom coneix el Barça, i tots els visitants de la ciutat s’han fet una
foto a la Sagrada Família, encara que em temo que no gaire gent s’ha adonat
que molts dels habitants d’aquesta regió, inclosa una porció del sud-est de
França, arrufen el nas quan els estrangers es refereixen a ells com a
espanyols o francesos.
Jo també desconeixia això el 1989. Sabia que parlaven una llengua diferent,
però ignorava que la seva literatura fos més antiga que la castellana o la
francesa. Ni tan sols sospitava que aquesta llengua mil•lenària i aquesta
cultura havien estat perseguides i prohibides durant tres segles.
I quina és la situació actual?
Quanta gent sap que un bon grapat de les llengües oficials de la Unió
Europea són parlades per menys gent que la que parla el català? Algú s’ha
assabentat que aquesta llengua no té tractament oficial a la UE?
Visc a Catalunya des de fa vint anys i ja en porto uns quants vinculada al
món de la poesia, col•laborant amb compositors que musiquen versos de poetes
catalans i cantant aquest repertori en els seus recitals.
He copsat el pols d’aquesta cultura durant el temps suficient com per poder
dir que es troba en bona forma, i que, malgrat els temps difícils, s’ha
mantingut productiva i sana des que segles enrere, els seus primers poetes,
els trobadors, van començar a escriure versos en una llengua ja diferent del
llatí, molt abans que els seus veïns castellans i francesos s’adonessin que
podien fer el mateix amb els seus propis dialectes orals.
Ja feia uns anys que participava activament al CAEAC quan vaig proposar als
seus integrants la idea d’aquesta pel·lícula. Sense cap mena de dubte, el
seu entusiasme i el seu suport han fet possible que el somni esdevingués
realitat. De seguida vam estar d’acord que era el moment just de convidar
gent del nord i del sud dels Pirineus perquè expressessin el que sentien
envers la seva identitat cultural.
També vam coincidir a deixar la política al marge, ja que la immensa majoria
de l’arc parlamentari català, des de l’esquerra fins a la dreta, passant per
un ampli centre, acostuma a estar d’acord en la defensa dels temes culturals
propis del país.
Aquesta és una pel·lícula que tracta de sentiments, de música, de versos, de
tradicions, de gent corrent.
No va d’ideologies ni, encara menys, de races: no existeix l’ètnia catalana
i tothom que ho vulgui, pot ser català, sigui de la religió que sigui, i
vingui d’on vingui.
Ser català és estimar, fer servir i protegir aquesta llengua tan antiga. Ser
català és compartir aquest esplèndid territori i gaudir d’aquesta preciosa
cultura, una cultura tan rica com vulnerable que Europa no es pot permetre
el luxe de perdre.
Aquesta és la força d’aquest film
Tracta de com David intenta sobreviure entre dos gegants. Però en aquesta
adaptació del segle XXI no hi ha lluita. No hi ha pedres que vulguin ferir
cap enemic.
És principalment amb l’ús de la seva paraula que aquest poble intenta
reconstruir casa seva. I és aquesta paraula la que no està disposat a
deixar-se prendre.
I per què remenar un conflicte que no és generador de
violència i que no és gens atractiu per als mitjans de comunicació
internacionals?
Doncs, per això mateix. Perquè creiem que és l’hora de la paraula. És hora
d’ensenyar al món que un poble sencer ha sabut sobreviure a una ocupació de
segles sense fer servir la violència. I que vol seguir per aquest camí
perquè està convençut que és l’únic camí possible.
Aquest hauria de ser el model a seguir i no el de les bombes generadores de
titulars de premsa.
Els conflictes d’Irlanda del Nord i del País Basc afecten uns cinc milions
d’habitants, mentre que el conflicte de l’àrea cultural catalana suma una
població tres vegades superior.
Els dos primers conflictes són presents als mitjans de comunicació
internacionals de forma regular. El tercer no hi és pràcticament mai.
No som
ingenus
Som conscients que la violència ven diaris i fa pujar les audiències. Però,
com a persones vinculades a la cultura que som, no podem deixar de creure
que aquest és un model macabre i pervers que no podem ni volem aprovar.
Nosaltres volem tornar el poder a la paraula. Volem tornar a creure en la
utopia.
En aquesta pel·lícula no hi intervenen actors. Cap de les persones
entrevistades ha seguit un guió preestablert. I què ens ha dit, la gent?
Bàsicament ens ha obert el cor. Un cor fort, endurit, però que batega
imparable, esperant el dia en què finalment la justícia prevaldrà per damunt
de la força.
Hem aconseguit un document entranyable. Estem encantats amb el resultat
estètic i enormement satisfets pel discurs narratiu, farcit de contingut i
emotivitat alhora. Hem fet el que profundament sentíem que havíem de fer:
deixar parlar els pacífics, aquells que mai no han estat vençuts perquè
s’han sabut defensar amb la paraula.
I tothom hauria de prendre’n nota. Ja va essent hora que el món entengui que
només el ple restabliment dels drets culturals perduts tornaran la justícia
a aquest poble que ha decidit defensar-se sense vessar sang. Seria un
exemple del fet que els homes i les dones som capaços de caminar cap
endavant sense repetir els mateixos errors fins a l’infinit.
Mentrestant, en aquest racó de la Mediterrània,
aquesta
gent seguirà escrivint poesia i l’anirà cantant, tal com ho feien els
primers trobadors, i, qui sap, potser els dos gegants, per primer cop a la
història, faran un esforç per escoltar el que diuen i començaran a
defensar-los, a estimar-los o, si més no, a respectar-los. O, posats a
imaginar, qui sap si les institucions europees no deixaran de mirar cap a
una altra banda mentre aquests dos estats fan l’impossible per aconseguir
que els trets culturals diferencials de tot un poble desapareguin per
sempre. Posats a ser utòpics, que no em guanyi ningú...
|
|