|
Notes de l'equip
Des del
dia que la Mariel va plantejar
el projecte, l’entusiasme i la por es van apoderar de l’equip en proporcions
gairebé iguals.
Una de les dificultats que se’ns presentava era el control dels temps: no en
teníem cap. En primer lloc, no sabíem si la cançó guanyaria el premi o no. I
si no guanyava? Tots els preparatius i la planificació per un rodatge
d’aquestes característiques havien de començar abans de saber-ne el
resultat. I si fèiem tot l’esforç per a no res? Era un risc que s’havia
d’assumir...
I així ho vam fer. Mai oblidaré el dia en què la Mariel ens va comunicar en
una de les reunions de treball que “havíem” guanyat el premi. Un altre cop
les sensacions van ser dobles: entusiasme i por alhora... Es feia la
“pel·li”!
Un altre dels inconvenients afegits era que, segons el parer de la Mariel,
les preses del viatge a Perpinyà s’havien de rodar el mateix dia de la gala
durant el mateix viatge: sense trucs.
“Fer cinema sense trucs és impossible”
“El cinema és un gran número màgic en si mateix”.
Tots els arguments contraris a la proposta provenien de persones
qualificades que sabien el que es deien. Però, de mica en mica, vam anar
deixant de veure l’idea com un impossible per acabar acceptant-la com un
desafiament.
I es va fer així, “en temps real”, com repetia la Mariel.
Durant el viatge, era ella la que havia de parlar, de cantar a capella,
d’obrir el cor i buidar-se davant l’objectiu. I, com si no n’hi hagués prou,
en arribar a Perpinyà l’esperava l’actuació.
I tècnicament?
Això implicava un equip mòbil de rodatge per al viatge mentre simultàniament
es muntava un equip fix a la gala. Com es fa per partir un director per la
meitat?
El guió que es va escriure per a les intervencions de la
Mariel durant el viatge era un guió minuciosament treballat, però
absolutament obert. La veu en off, l’opció més còmoda per a aquest casos, va
ser descartada des del primer moment: les intervencions de la Mariel durant
el viatge havien de ser enregistrades en directe, “sense trucs”.
A més, es va aconseguir que la Mariel no hagués de repetir frases literals.
En realitat, es van elaborar una sèrie de preguntes que l’assistent de
producció li anava formulant sense que ella disposés de cap guió escrit que
pogués anar seguint literalment. Les respostes s’havien estructurat en forma
d’esquemes que ella podia consultar prèviament, però que no li servissin per
repetir “com una locutora”.
Una fórmula que ens “compliqués la vida”, però que donés la frescor del
discurs “no llegit”.
Per si no hi havia suficients complicacions, les dues
cançons que la Mariel havia d’ interpretar durant el viatge i a capella
tampoc podien ser rodades amb playback.
Hauria estat el més fàcil, però un altre cop es va optar pel camí de
l’espontaneïtat.
I quina
va ser la cirereta del pastís?
Que la pel·lícula final no podia ser ni més llarga ni més curta que el temps
real que normalment es necessita per anar amb cotxe des d’ Hostalric (punt
de partida) fins a Perpinyà: 1 hora i 20 minuts, aproximadament. Hem de dir,
en defensa de la Mariel, que aquest no va ser un caprici seu.
El cert és que va sorgir col·lectivament en una de les reunions de treball
inicials, mentre s’anava perfilant el guió i, sincerament, creiem que és com
havia de ser.
Es tracta de tota una sèrie de complicacions que entre tots
ens vam autoimposar perquè la pel·lícula pogués desprendre aquest aire fresc
que de debò creiem que hi és present.
El treball en equip ha estat fonamental. El càsting, les localitzacions, el
treball d’investigació i de recerca dels continguts, l’estructura del
discurs i l’estètica, tant visual com narrativa, han estat fruit d’un esforç
enorme de tota la gent implicada en el projecte.
Rodar una pel·lícula
a dos estats diferents també comporta problemes afegits: equips humans
multilingües, coordinació i distribució complicada de tasques, agendes
incompatibles... Fer una pel·lícula és com una cursa d’obstacles.
En aquest cas, estem convençuts que tots els obstacles normals d’un rodatge,
afegits als que ens vàrem autoimposar, han enriquit el resultat final. I
això ha estat així gràcies a l’actitud positiva de cada un dels artífexs del
projecte, que ha sabut utilitzar els problemes per posar en pràctica
estratègies imaginatives i trobar solucions que, al final, són les que
acaben marcant la diferència.
|
|